Josephine Baker; Diva in a White Mans World

Mijn Bloggalerie

Josephine Baker: Een verhaal over de opkomst van een Afro-Amerikaanse ster in het Europa van de jaren 1920, haar strijd tegen raciale ongelijkheid, en haar blijvende invloed op kunst en cultuur.

Meer dan alleen een schaars geklede danseres

Ik heb verschillende Youtube filmpjes bekeken van de optredens van Josephine Baker, en het eerste wat bij me opkwam, is dat als je nu een zwarte vrouw zo het podium opstuurt, de wereld je zou veroordelen. En terecht.

En hoewel ik deze prachtige vrouw in haar exotische kledij een dankbaar onderwerp vind om te tekenen, was zij veel meer dan die schaars geklede nachtclubdanseres die je op de filmpjes ziet.
Josephine was een voorvechter van gelijkheid en speelde een cruciale rol in het Franse verzet tijdens de Tweede Wereldoorlog.

Een leven vol verzet

Josephine is geboren in 1906 en groeide op in erbarmelijke omstandigheden. Om geld te verdienen moest ze al op zevenjarige leeftijd gaan werken als dienstmeisje en oppas voor jonge baby’s. Die mocht ze ‘vooral niet zoenen’ omdat ze zwart was.

Vanaf haar twaalfde was ze dakloos en leefde ze van het geld dat ze op straat verdiende met dansen. Op haar vijftiende trad ze voor het eerst op in een obscuur revuetheater. Later probeerde Josephine door te breken op Broadway in New York, maar haar huidskleur stond haar succes in de weg.

Baker besloot om, net als vele zwarte Amerikaanse jazzmuzikanten, op tournee te gaan in Europa en belandde uiteindelijk in Parijs, een stad die zij als sprookjesachtig ervoer:

‘Ik mocht in alle restaurants naar binnen, kon water drinken waar ik wilde, en ik hoefde niet meer naar aparte toiletten voor kleurlingen. En u moet weten dat ik daaraan gewend ben geraakt, het beviel me. Ik lieg niet als ik u vertel dat ik uitgenodigd ben in de paleizen van koningen en koninginnen, in de huizen van presidenten. Maar in Amerika kon ik niet eens een hotel in om een kop koffie te drinken. Gek werd ik ervan.’

Dans Burlesque

In  Parijs treedt zij op in “la revue Nègre”, gevolgd door optredens in de beroemde Folies Bergère waar zij opviel vanwege haar gewaagde verschijning. Haar meest bekende en inmiddels legendarische ‘kostuum’ was een G-string versierd met bananen en verder had het niet veel om het lijf.
Baker, bekend als “The Black Venus”, werd al snel de favoriet van intellectuelen en kunstenaars zoals schilder Pablo Picasso. Er wordt zelfs gefluisterd dat zij een affaire had met Frida Kahlo.
Baker groeide uit tot een van de bekendste entertainers in Frankrijk en heel Europa. Met haar exotische, sensuele act werd Josephine het symbool van de ‘wilde jaren twintig’.

Een Poging in de Verenigde Staten

Later probeerde ze ook in de Verenigde Staten voet aan de grond te krijgen met een optreden in de “Ziegfeld Follies”. Maar ze werd bespot en geconfronteerd met vijandigheid. De teleurgestelde Josephine had het helemaal gehad met de discriminatie in haar vaderland en vertrok voorgoed. Ze trouwde met een Fransman en verkreeg de Franse nationaliteit.

Geruchten over een affaire tussen de Parijse nachtclubsensatie Josephine Baker en Frida Kahlo bestaan ​​al jaren. Zowel Kahlo als Baker hadden mannelijke en vrouwelijke minnaars tijdens hun leven, dus is dit zeker mogelijk. De twee ontmoetten elkaar in 1939 in een Parijse nachtclub en werden mogelijk geliefden. Baker was niet echt openhartig over haar relaties met vrouwen omdat dat beter was voor haar carrière.

Schaars geklede Josephine Baker. Poserend als een soort vliegende vogel met veren.

Afbeelding links: eerste schets van Josephine Baker

Regenboogkinderen (‘Rainbow Tribe’)

Josephine Baker’s privéleven was turbulent. Voor haar 19e was ze al tweemaal getrouwd, en geen van haar vier huwelijken was echt gelukkig. Ze was biseksueel en onderhield ook relaties met vrouwen, maar daar is nooit veel aandacht aan besteed, mogelijk omdat dit niet goed zou zijn voor haar carrière. Toch bleek ze zelf homofobische trekjes te hebben; zo stuurde ze een van haar geadopteerde zoons naar haar derde homoseksuele man, Jo Bouillon, omdat ze bang was dat hij zijn broers zou “besmetten”.

Het Stichten van de ‘Rainbow Tribe’

Josephine kon na een miskraam geen kinderen meer krijgen. Later adopteerde ze 12 kinderen uit alle delen van de wereld en noemde deze haar ‘regenboogkinderen’. Baker wilde de wereld laten zien dat kinderen uit verschillende landen en met verschillende religies konden samenleven als ‘broers en zussen’. Ze toverde haar kasteel om in een soort Disneyland en verkocht tickets aan mensen die wilden zien hoe ‘natuurlijk en gelukkig’ de Rainbow Tribe was.

Eén van die adoptiekinderen, Akio Bouillon, zei in 2015 in een interview met Le Figaro: “Zij ging op een instinctieve, bijna dierlijke manier met ons om. Terwijl wij in de tuin speelden, werden we door de afrastering door wildvreemde mensen bespied. Men kwam van heinde en verre om naar ons te kijken, zoals je in een dierentuin naar apen gaat kijken.”

De Complexiteit van Haar Ouderschap

Josephine schreef reportages over haar kinderen, beschreef hun karakters in detail en maakte plannen voor hun toekomst. Akio zou diplomaat worden, een ander hotelier of dokter. Maar geen van hen zou kunstenaar worden. Na hun opleiding en training zouden de kinderen terugkeren naar de landen waar ze vandaan kwamen en zich daar nuttig maken. 

Financiële Problemen en Het Einde van het Sprookje

De situatie op het kasteel liep uit de hand. Alle werknemers, privéleraren, apen en andere dieren, aten Bakers fortuin op, wat in de jaren vijftig leidde tot een faillissement. In 1969 werd Josephine uit haar kasteel gezet, dat op een veiling werd verkocht om alle schulden te betalen. Kelly, inmiddels prinses Grace van Monaco, gaf haar een appartement in Roquebrune. De kinderen gingen naar kostscholen of woonden bij hun adoptievader Jo Bouillon, van wie Josephine inmiddels gescheiden was.

Laatste Optreden

In 1973 kreeg Josephine Baker een relatie met de Amerikaan Robert Brady en begon ze aan een succesvolle comeback op het podium. 

In april 1975 trad Baker op in het Bobino Theater in Parijs met haar gouden jubileumshow “Joséphine à Bobino”. Het was een viering van haar 50 jaar in de showbusiness en ze werd geprezen door zowel critici als het publiek. Helaas werd haar triomfantelijke terugkeer abrupt onderbroken. Diezelfde avond kreeg ze een hersenbloeding en werd ze in haar bed gevonden, omringd door kranten met lovende recensies over haar optreden.

Twee dagen later, op 12 april 1975, stierf Josephine Baker op 68-jarige leeftijd in Parijs. 

De Begrafenis van een Icoon

Op de dag van haar begrafenis stonden meer dan 20.000 mensen langs de straten van Parijs om de processie te zien. Josephine werd begraven met militaire eer, een zeldzame erkenning die haar bijdragen aan het Franse verzet tijdens de Tweede Wereldoorlog eerde. Ze vond haar laatste rustplaats op het Cimitière de Monaco.

In februari 2024 ontving ik een e-mail van Henny van Kesteren-Sprong met de vraag of zij mijn portret van Josephine Baker mocht gebruiken voor de cover van een boek dat zij aan het schrijven was. Op 21 juni werd ik blij verrast met een exemplaar van dit boek dat ik zo snel mogelijk ga lezen!

Over de schrijfster:
Henny schreef al eerder boeken over kunstenaressen zoals Camille Claudel en Paula Modersohn-Becker. Haar recente werk richt zich op vrouwen met een maatschappelijke impact. “Josephine Baker, Diva met een missie” toont het leven en de strijd van een sterke vrouw.
Meer weten? Klik dan hier voor haar website.

Iets voor aan jouw muur?

Kunst Op Maat Shop:

Portret van Josephine Baker, Dans Brulesque

Portret van Josephine Baker, Dans Brulesque

Vanaf: € 48.50
Meer info

Over Karen Nijst

Als webontwikkelaar & copywriter (Kahlo Websites Hapert) zit ik veel achter de computer. Maar tijdens de vrije uurtjes teken en schrijf ik ook heel graag. De laatste jaren werk ik steeds vaker op de IPAD Pro.

Mijn creatieve reis begint begint vaak door gewoon mijn fantasie te gebruiken, maar soms vindt het ook zijn oorsprong in foto's die ik met mijn iPhone heb genomen. Het is nooit de bedoeling om deze simpelweg te kopiëren, maar eerder om een geheel eigen creatie te maken, al zoekend naar het juiste kleurenpalet en een harmonieuze compositie. Ik combineer graag verschillende elementen tot een nieuw geheel.

Inmiddels vind je me ook op Getekend Maastricht en zijn verschillende werken te bestellen op karennijst.werkaandemuur.nl/nl. Eind 2022 heb ik de webwinkel kunstopmaatshop.nl gelanceerd waar je ook werk van anderen kunt vinden. En misschien zie ik je ook op Instagram?

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *