In de stijl van Gustav Klimt.

á la Gustav Klimt, Mijn Bloggalerie

Gustav Klimt’s kunst heeft mij altijd geïnspireerd door zijn gebruik van gouden accenten en decoratieve patronen. Zijn manier om vrouwelijke schoonheid en emotie vast te leggen, heeft mede mijn eigen stijl gevormd. In deze blog duik ik in Klimt’s wereld en vertel ik over zijn leven en werk, geïllustreerd met mijn eigen tekeningen die in zijn stijl zijn gemaakt. 

Meester in Kunst en Verleiding

In tegenstelling tot de door mij zeer bewonderde Frida Kahlo vond Gustav Klimt zichzelf niet interessant genoeg om te schilderen. Een ‘selfie’ zat er dus niet in. Vrouwen hadden echter zijn diepe belangstelling en zijn het favoriete onderwerp van zijn kunstwerken. Waarschijnlijk is dit één van de belangrijkste redenen waarom de kunstwerken van Klimt vaak zo betoverend en mysterieus lijken te zijn.

Ook over het persoonlijke leven van Klimt zelf, kon ik heel weinig vinden. Hij was een introverte kunstenaar en zei ooit: “Ik heb geen talent om te spreken of te schrijven, vooral niet als ik iets over mezelf of mijn werk moet zeggen.”

Foto van Gustav Klimt (een geschilderd portret is er helaas niet)

Wat we wel weten is dat Klimt’s sensuele schilderijen je meenemen naar een luxe wereld, waar je even kunt ontsnappen aan de moderne wereld. Hij gebruikte gedurfde -vaak Oosterse- kleuren en motieven om het vrouwelijk lichaam tot leven te brengen. Zijn kunst is prachtig en inspirerend voor velen, mezelf inbegrepen. Vooral zijn portretschilderijen uit zijn “Gouden Periode” zijn, naar mijn mening, ongeëvenaard.

Inmiddels heb ik verschillende tekeningen gemaakt, en zelfs een paar schilderijen, in de stijl van deze grote kunstenaar en leek het me mooi om deze te bundelen in een blog waarin ik meer vertel over Klimt’s Gouden Periode en de fleurige landschappen die mij hebben geïnspireerd tot het maken ervan.

 

Detail uit Pakistan Golden Lady

Klimt’s Kunst: Van beginjaren tot Adele Bloch Bauer en Attersee

Tekening van mijn hand. De roodharige vrouw draagt een soortgelijke jurk als Adele Bloch-Bauer op “De Dame in Goud”.

Gustav Klimt werd in juli 1862 geboren in Baumgarten een voorstad van Wenen. Zijn vader was goudsmid-graveur en moest hard werken om zijn gezin met zeven kinderen te onderhouden.

Toen Klimt veertien jaar oud was, kreeg hij een studiebeurs om aan de Weense kunstnijverheidsschool te studeren. Hij werd opgeleid in de klassieke schilderkunst en aanvaardde samen met zijn goede vriend Franz von Matsch en zijn jongere broer Ernst, grote opdrachten in het Burgtheater en op de wanden van het Kunsthistorisches Museum. Hij werd daar goed voor betaald, maar het beviel hem niet. En dat leidde naar een artistieke depressie waaruit hij pas dankzij de Wiener Secession (1897) ontwaakte.

De “Gouden Periode”

Internationale moderne kunst was in Wenen nagenoeg onbekend. Met de Wiener Secession kwam daar verandering in. De Secession streefde naar meer vrijheid in de kunst en de kunstenaars omarmden nieuwe stijlen en experimenteerden met verschillende artistieke vormen  waaronder Symbolisme en Jugendstil (Art Nouveau). Ook Klimt werd lid, net als Franz Matsch. Klimt’s broer Ernst was toen helaas al op 28-jarige leeftijd overleden.

Een paar jaar later brak voor Klimt letterlijk een “Gouden Periode” aan, waarin hij veel werk maakte met bladgoud en decoratieve patronen.
Er wordt gezegd dat Klimt tijdens één van zijn reizen werd geïnspireerd door de Byzantijnse mozaïeken in Ravenna. Het gouden licht en de mozaïekkunst van het oude Byzantium fascineerden hem en dit leidde tot deze gouden periode in zijn schilderkunst. Hoewel Klimt aanvankelijk geïnteresseerd was in het gebruik van echt goud in zijn schilderijen, bleek dit financieel onhaalbaar. In plaats daarvan koos hij voor bladgoud, een meer betaalbaar alternatief.

Schilderij van Gustav Klimt, gemaakt in Attersee

De Dame in Goud

Een opvallend voorbeeld van deze benadering is te zien in zijn portret van Adele Bloch Bauer I (1907), een welgestelde vrouw uit een vooraanstaande Weense Joodse familie. Adele was een invloedrijke figuur in het culturele leven van Wenen en organiseerde salonbijeenkomsten waar kunstenaars, schrijvers en intellectuelen bijeenkwamen. Klimt was een veelgevraagd kunstenaar in die kringen, en het is bekend dat hij haar meerdere malen portretteerde.
Of de twee ook minnaars waren, is moeilijk te zeggen. Klimt gaf in zijn brieven en dagboek weinig prijs over hun relatie, en niemand weet in hoeverre de muze en de schilder met elkaar verbonden waren.

Verkenning van het Landschap

Tegen het einde van de 19e eeuw was het adembenemende landschap van Attersee in Oostenrijk dé zomerse ontmoetingsplaats voor intellectuelen, industriëlen en kunstenaars waaronder Gustav Klimt.

Werk van Klimt: Poppy Field in Attersee

Gustav kocht in 1910 een villa in de buurt van Kammer aan de Attersee en gebruikte dit als zomerresidentie. Deze villa stond bekend als de “Villa Oleander” en voor Klimt was het een toevluchtsoord om te ontsnappen aan de drukte van de stad en om in een rustige omgeving te schilderen.

Hier schilderde hij vele prachtige landschappen, waaronder ‘Boerderijduin met zonnebloemen, ‘Poppy Field’ en ‘Apple Tree I’. Deze fleurige werken zijn een rijke bron van inspiratie gebleken, waarvan ik dankbaar gebruik heb gemaakt bij het maken van de vier tekeningen die je hieronder kunt vinden.

Pakistan Golden Lady á la Klimt. Alles wat je op deze afbeelding ziet, is getekend (zelfs het gepriegel op de achtergrond ).

Pakistan Golden Lady á la Klimt

Klimt’s portret van Adele Bloch Bauer, heeft me geïnspireerd tot verschillende eigen interpretaties, en dit werk is daar een van. Het is zeker geen kopie; ik heb mijn creativiteit de vrije loop gelaten en voornamelijk de decoratieve ornamenten en geometrische patronen die Klimt zo graag gebruikte, verwerkt in deze compositie.

Daarnaast ontbreekt Adèle -dat lijkt me duidelijk . Voor het gezicht heb ik verschillende Pakistaanse modellen geschetst om die vervolgens uit te werken naar één portret van een Pakistaanse schone. Of er werkelijk een dame zoals zij rondloopt, weet ik niet. Maar mocht dat zo zijn, dan is dat toeval.

Tree of Life en een stukje van het Poppy Field

Op de achtergrond van dit werk, heb ik mijn eigen ‘Tree of life’ geplant. Deze ‘Levensboom’ kom je vaker tegen in Klimt’s werk. Het vertegenwoordigt vaak verbinding, groei, en de levenscyclus. De takken van de boom symboliseren oneindigheid, waarbij ze elkaar ontmoeten en verstrengelen, om zo een doolhof te creëren.
Tijdens het tekenen van al die krullende lijnen verloor ik soms de weg, en ik moest de (digitale) gum vaker gebruiken dan normaal.

Poppy Field

Ik heb lang getwijfeld maar uiteindelijk heb ik op de achtergrond rechts, een fris groen grasveld uitgewerkt met klaprozen, madeliefjes en rozen. Dit is geïnspireerd op Klimts werk ‘Poppy Field’ (1907) dat niet uit zijn ‘Gouden Periode’ stamt, maar waarin ik me toch volledig in kan verliezen.

Klimt zou destijds een moeilijke periode in zijn leven hebben doorgemaakt, waarbij hij de zomermaanden alleen in de buitenlucht doorbracht in de regio rond Kammer am Attersee. “Poppy Field” (ook bekend als “Mohnwiese”) weerspiegelt de gevoelens en emoties die de kunstenaar overvielen terwijl hij probeerde zichzelf in een positieve stemming te brengen en de natuur te waarderen.

(Sun)flowers & Shiny Beauty

Ook ‘(Sun)flowers & Shiny Beauty’ is een fantasietekening van mij geïnspireerd op het werk van Gustav Klimt. Klimt stond bekend als “erotische kunstenaar”, maar bij officiële vrouwenportretten portretteerde hij de dames in kleurrijke weelderige gewaden die de contouren van de lichamen van de geportretteerden verhulden.
Aan dat laatste heb ik me dus niet gehouden.

Tracy Maureen Perez

Het gezicht is een getekend en (in Procreate) geairbrusht portretje van Tracy Maureen Perez, een Filipijns model die werd gekroond tot Miss World Filippijnen 2021. Later eindigde ze als halve finalist bij de Miss World 2021-verkiezing in Puerto Rico.

Zonnebloem en bloemenlandschap

Zoals eerder genoemd in deze blog, bracht Klimt veel zomers door in Attersee te Oostenrijk, waar hij prachtige landschapsschilderijen maakte. Een van die schilderijen, ‘Boerderijduin met zonnebloemen,’ diende ter inspiratie voor de achtergrond van mijn tekening. Ik heb deze zonnebloemen ook verwerkt in de kleding en hoofdtooi, onder meer omdat zonnebloemen ook symbool staan voor levenslust en bewondering (je bent prachtig). Deze symboliek vindt ook zijn oorsprong in de Griekse mythe waarin Clytia verliefd werd op de zonnegod Apollo.

Swarovski

Swavoroski kristallen oorbel en detail halsketting: Een van de tekeningen die ik apart heb uitgewerkt voor dit werk.

Het goud op de geschilderde portretten van Klimt schittert je tegemoet, toch is Klimt – als zoon van een goudgraveur – volgens mij nog nooit in de verleiding gekomen om kristallen van Swarovski te verwerken in zijn schilderijen. Dit was zeker mogelijk geweest, aangezien er tijdens de Wereldtentoonstelling van 1900 jurken werden gepresenteerd die met Swarovski-kristallen waren versierd.
Hoewel ik zelf geen sieraden van Swarovski bezit, vond ik het een passende toevoeging aan dit werk. Vandaar dat ik de dame op de afbeelding rijkelijk heb voorzien van – grotendeels door mij verzonnen – sprankelende kristallen creaties.

Redheaded á la Kimt

Ook dit werk is volledig ontsproten uit mijn fantasie, hoewel ik verschillende elementen heb samengebracht die hun oorsprong vinden in de schilderijen van Gustav Klimt. Elk detail is met de hand getekend en zorgvuldig geplaatst.

Decoratief werk

Klimts werk werd beïnvloed door diverse kunststromingen, zoals de decoratieve, esthetische, Japanse en symbolistische kunst. In die tijd waren de Prerafaëlieten erg geliefd, met hun voorliefde voor modellen met lange, rode lokken. Om die reden heb ik ervoor gekozen om de vrouw in mijn werk af te beelden met kastanje-rood haar. Helaas is er weinig bekend over hoe Klimt tegenover deze kunststroming stond.

Hoewel zijn schilderij ‘Danaë**’ een mooie -wulpse- roodharige vrouw toont, blijft het een mysterie hoe hij precies tegenover de Prerafaëlieten stond. Hieronder zie je een schilderij dat ik begin 2000 heb gemaakt om de stijl van Klimt beter te bestuderen.

Onaardse appelboom

Net als veel van de modellen die voor Klimt poseerden, lijkt de dame in mijn werk zich in een soort droomwereld te bevinden. Haar blik is gericht op een gestileerde appelboom in de verte, een creatie die hoogstwaarschijnlijk nooit in de echte natuur zal voorkomen. Klimt schilderde ook dergelijke appelbomen in het begin van de 20e eeuw, waarbij hij de natuur niet reproduceerde maar reconstrueerde. Dit was voor hem zeker geen ongebruikelijke aanpak.

Golden dress

De jurk die Roodlokje draagt, lijkt sterk op de jurk die Adele Bloch-Bauer I droeg op haar portret. Misschien had Klimt een soortgelijk ontwerp gezien bij zijn vriendin Emilie Flöge die in die tijd een succesvol modeontwerpster was. Emilie ontwierp vooral losse en wijde japonnen, die ze zelf ook graag aanhad. Er zijn zelfs foto’s waarop Gustav Klimt dit soort kleding draagt wanneer hij met de familie Flöge op vakantie was in Attersee, zoals te zien is op een foto uit 1910.

Het viel me op dat je tegenwoordig kleding met vergelijkbare patronen kunt kopen via Google. Mooi om te zien, maar het verbaast me dat er blijkbaar een markt is voor zulke kledingstukken in deze moderne tijd.

**Begin 2000 heb ik dit schilderij nageschilderd omdat ik de stijl van Klimt beter wilde bestuderen.

Het Verhaal van Danaë

Danaë was een figuur uit de Griekse mythologie. Ze was de dochter van koning Acrisius van Argos. Er was voorspeld dat Acrisius ooit zou worden gedood door het nageslacht van Danaë, dus sloot hij zijn dochter op in een bronzen toren, waar ze gevangen werd gehouden.

Desondanks werd Danaë verliefd op Zeus, de oppergod van de Griekse mythologie. Zeus drong haar toren binnen in de vorm van een gouden regenval en bezwangerde haar. Danaë beviel van een zoon genaamd Perseus, die later een beroemde held zou worden.

Gouden Obsceniteit

Klimt’s schilderij toont Danaë, liggend op een bed terwijl ze wordt overspoeld door een regen van gouden munten. Dit is een symbolische weergave van de manier waarop Zeus haar bezocht en zwanger maakte. Klimt’s interpretatie van het verhaal is sensueel en erotisch, met Danaë’s lichaam op een suggestieve manier afgebeeld.

Het schilderij was bij voltooiing onmiddellijk controversieel vanwege deze expliciete seksuele symboliek en het sensuele karakter ervan. Klimt werd beschuldigd van het maken van een pornografisch kunstwerk en het werk werd in beslag genomen door de Oostenrijkse autoriteiten. Dit leidde tot een rechtszaak waarin Klimt werd vrijgesproken van obsceniteit. Ondanks de controverse bleef het schilderij populair en wordt het nu beschouwd als een van Klimt’s meesterwerken.

 

Dame Sous Le Parasol

Een andere fantasietekening van mij (en waarschijnlijk de laatste in deze stijl) is ‘Dame Sous Le Parasol’.

In dit werk wordt een elegante dame omringd door een weelderige zee van bloemen, terwijl ze schijnbaar moeiteloos een – ietwat onrealistische – parasol op haar schouder balanceert.

In de linkerhoek van de achtergrond kun je vergelijkbare versieringen en ornamenten zien als die op het schilderij “Adele Bloch-Bauer I” van Gustav Klimt. Deze gouden bladmotieven, bloemachtige vormen en abstracte patronen zijn typerend voor de decoratieve stijl van Klimt, die nauw verbonden is met de Weense Jugendstilbeweging.

Portret van Adele Bloch-Bauer, door Gustav Klimt geschilderd

Portret van Barts Moeder

Moeders á la Klimt.

Gustav Klimt had een hechte band met zijn moeder, Anna Klimt (geboren Finster), en zijn zussen. Hij was de tweede van zeven kinderen in het gezin Klimt, en zijn moeder speelde een belangrijke rol in zijn leven. Anna Klimt, een matriarchale figuur, stimuleerde de artistieke interesses van haar zonen Gustav, Ernst, en Georg, en ondersteunde hen bij het ontwikkelen van hun talenten.

Klimt woonde bijna zijn hele leven bij zijn moeder en ging dagelijks vroeg in de morgen naar zijn nabijgelegen atelier om ’s avonds weer strikt op tijd terug te keren voor het avondeten. Zwijgend at hij dan grote hoeveelheden waarna hij in slaap viel in zijn kleine, schaars gemeubileerde slaapkamer. In al die tijd heeft hij, bij mijn weten, nooit een portret van zijn moeder geschilderd. (Als het wel zo is, hoor ik dat graag!)

Zelf heb ik jaren geleden twee portretten gemaakt van geliefde moeders in ‘Klimt stijl’, en wel van Barts moeder ‘Jacqueline van Helvoirt-van Gaal’ en mijn moeder ‘Rianne Nijst-Smeets’.

Portret van Barts moeder

Ergens in 2005 maakte ik een geschilderd portret van Barts moeder in de stijl van Gustav Klimt. Haar trotse houding, en kleding heb ik duidelijk afgekeken van het werk van Klimt, alhoewel ik mij daar -volgens mij- destijds niet helemaal bewust van was.

Bart, sinds vele jaren mijn levenspartner, koesterde de wens dat haar karakteristieke handen in het portret werden benadrukt, wat de keuze voor de pose beïnvloedde.

Mijn moeder in Goud

Een ander portret dat ik veel eerder maakte, is een schilderij waar mijn moeder model voor stond. Zoals je ziet, is er een grote gelijkenis met het portret van ‘Adele Bloch-Bauer’ dat Klimt in 1901 maakte en dat in 2006 voor vele miljoenen verkocht werd.

Mijn werk zal nooit zulke aanzienlijke bedragen opbrengen, maar het droevige verhaal van Klimt’s portret van Adéle en de beproevingen die de familie Bloch heeft moeten doorstaan, wegen niet op tegen al die miljoenen.

Het portret van Adele bleef namelijk niet zo lang in bezit van de familie Bloch. In het begin van de Tweede Wereldoorlog, toen vele kunstschatten werden geroofd van Joodse families, viel ook de familie Bloch ten prooi aan deze tragische gebeurtenissen. Het iconische gouden portret kwam in handen van de nazi’s.

Het verhaal van dit kunstwerk wordt gedocumenteerd in het boek ‘De dame in goud,’ dat de langdurige juridische strijd beschrijft die uiteindelijk leidde tot de teruggave van het schilderij aan Maria Altman, een nazaat van de Blochs. In 2006 werd het voor een toenmalig recordbedrag van 135 miljoen dollar verkocht. Een deel van het geld werd geschonken aan verschillende filantropische doelen en organisaties.

Ander Klimt Gelardeerd Werk

Compilatie Sissi, Schönbrunn, Mozart, Edelweiss en Klimt

Mixed Media Sissi, Schönbrunn, Mozart, Edelweiss en Klimt LEES BLOG ⤍

Sissi (1837-1898)

Op deze site vind je verschillende tekeningen waarbij je mijn grote bewondering voor Klimt als het ware kunt proeven. Soms ben ik dat helemaal niet van plan, en gaat het vanzelf.

Zoals mijn portret van keizerin Sissi, ofwel Elisabeth van Beieren bijvoorbeeld over wie je in mijn verslag over -hoe kan het ook anders– Wenen, meer kunt lezen.
Sissi was 25 toen Klimt werd geboren en was een bekende figuur in de hogere kringen van Wenen en een icoon van schoonheid en mode. Het is mogelijk dat Klimt enige invloed heeft ondergaan van de heersende opvattingen over kunst en esthetiek die tijdens Sissi’s leven heersten, maar er zijn verder geen directe persoonlijke connecties tussen hen bekend.

Kat in Kroatië

Klimt’s Cat LEES BLOG ⤍

Of lees over de kat die in Kroatië rondliep en de nieuwe muze van Klimt werd.
Dit verhaal heb ik uiteraard volledig gefantaseerd, maar Gustav Klimt stond wel degelijk bekend om zijn grote liefde voor katten. Er zijn verschillende anekdotes en zelfs foto’s (zie hieronder) die zijn liefde voor katten bevestigen.

Zo zou een vriend Klimt in zijn atelier hebben opgezocht waar de kunstenaar aan het schilderen was, omringd door zijn geliefde katten. Toen de vriend vroeg waarom hij zoveel katten in zijn atelier had, antwoordde Klimt: “De katten weten precies waar de warmste plekken zijn.”

Kat als papierversnipperaar

Het is bekend dat Klimt graag tekende. Soms maakte hij meer dan honderd tekeningen voor één schilderij, die elk een ander detail lieten zien: een kledingstuk, sieraad of een eenvoudig gebaar van één van de -vaak naakte- modellen die in het atelier rondliepen.
Helaas zijn veel tekeningen verloren gegaan, omdat de katten de gewoonte zouden hebben gehad ze te verscheuren.

De Kus van Klimt

Detail van onderstaande GIF, waarin ik een uitsnede van Klimt’s Kus heb getekend.

Een van de meest gevierde werken uit Gustav Klimt’s ‘Gouden Periode’ is “De Kus“, geschilderd tussen 1907 en 1908. Dit werk heeft een afmeting van 180 x 180 cm en werd oorspronkelijk tentoongesteld onder de titel ‘Liebespaar’ (de geliefden). Het schilderij toont een paar dat elkaar innig omhelst, gehuld in weelderige gewaden waardoor hun lichamen in elkaar verstrengeld lijken te zijn. Klimt was een vooraanstaande figuur in de art-nouveau beweging, en “De Kus” past daar uitstekend bij met zijn ingewikkelde patronen en decoratieve elementen, evenals het gebruik van symboliek om diepere betekenissen over te brengen.

Het werk werd met enthousiasme ontvangen en nog voordat het voltooid was, kocht de Oostenrijkse regering het aan. Vandaag de dag bevindt “De Kus” zich in het Belvedere in Wenen, waar het nog steeds bewondering wekt van kunstliefhebbers over de hele wereld.

Klimt’s “Kus” werd pas echt populair in de jaren 60, toen het werk in de smaak viel bij de Flower-Power beweging vanwege de symbolische verwijzingen van de Art Nouveau en de Weense Secessie. Het schilderij toont een intieme omhelzing die symbool kan staan voor liefde en verbondenheid, wat perfect aansloot bij de verlangens naar liefde en eenheid die centraal stonden in de hippiecultuur.

Animated Gif die ik eind 2022 maakte met als onderwerp ‘online daten tijdens de Corona Epidemie’. Klik op de tekening voor de animatie, of bekijk de BLOG.

Aan symboliek ontbreekt het ook niet in “The Kiss”. De bloemen kunnen verwijzen naar het Hof van Eden en de onschuld en harmonie waarin Adam en Eva leefden voordat ze zondigden. Of naar de levenscyclus van liefde, waarbij de bloemen symbool staan voor de verschillende stadia van liefde, van opbloeiende romantiek tot volwassenheid en mogelijk zelfs vergankelijkheid.

Sommige kunstcritici suggereren dat Klimt met “De Kus” een zelfportret maakte van hem en zijn goede vriendin Emilie Flöge. Er wordt ook gezegd dat het schilderij een voorstelling is van de Griekse god Apollo die de mooie Daphne kust voordat haar lieve vader haar in een laurierboom verandert.

Omdat Klimt zelden iets vertelde over de oorsprong of betekenis van zijn schilderijen, zijn vele verschillende interpretaties mogelijk. ‘De Kus’ blijft daarom een van de meest geheimzinnige en veelzijdige kunstwerken van Klimt, en dat is precies de reden waarom het werk nooit zal vervelen.

Vrouw met kat en kerstboom á la Klimt

Vierde Klimt ook Kerstmis of Pasen?

Begin december 2023 schreef ik een blog over Kerstmis waar ik een tekening ‘á la Klimt’ plaatste, bedoeld als kerstwens.

Begin maart 2024 maakte ik deze blog over Pasen.

Ik vroeg me toen af of Klimt zich ooit had laten inspireren door Kerstmis of Pasen. Maar ik ken geen werk van Klimt dat een link lijkt te hebben met één van die twee feestdagen. Behalve dan dat hij vaak symbolen, motieven en goud gebruikte wat doet denken aan de glans en pracht van kerst.
En ook op een Paasei zou een beschildering á la Klimt zeker niet misstaan (zie tekening onderaan).

Volgens Google en Bing is er inderdaad weinig te vinden over een eventuele relatie tussen Kerstmis, Pasen en Gustav Klimt.

Paasei á la Gustav Klimt

Klimt was niet erg religieus en schilderde alleen religieuze onderwerpen in zijn vroege werk, toen hij wandschilderingen maakte voor kerken en openbare gebouwen. Waarschijnlijk vierde hij wel kerst met zijn familie en vrienden, maar ook daar zijn geen bronnen over bekend.

Mijn werk aan jouw muur?

Als je het leuk vindt, kun je onderstaand werk laten afdrukken op werkaandemuur.nl. Heb je interesse in een tekening? En staat het er niet bij? Of wil je een tekening laten maken? Neem dan gewoon even contact met mij op!

Werkwijze & prijzen:
Klik op een van onderstaande afbeeldingen om naar de shop te gaan. De hier getoonde prijzen zijn een indicatie en afhankelijk van het gekozen formaat en materiaal. Standaard is voor een ingelijst werk gekozen, maar je kunt ook kiezen voor een ander formaat of  kleur lijst. Of voor fotoprint, aluminium dibond, xpozer, hout, staal, behang, print op doek, acrylglas en zelfs voor een ronde print!

Je kunt het dus zelf zo duur of goedkoop maken als je zelf wil.

Over Karen Nijst

Als webontwikkelaar & copywriter (Kahlo Websites Hapert) zit ik veel achter de computer. Maar tijdens de vrije uurtjes teken en schrijf ik ook heel graag. De laatste jaren werk ik steeds vaker op de IPAD Pro.

Mijn creatieve reis begint begint vaak door gewoon mijn fantasie te gebruiken, maar soms vindt het ook zijn oorsprong in foto's die ik met mijn iPhone heb genomen. Het is nooit de bedoeling om deze simpelweg te kopiëren, maar eerder om een geheel eigen creatie te maken, al zoekend naar het juiste kleurenpalet en een harmonieuze compositie. Ik combineer graag verschillende elementen tot een nieuw geheel.

Inmiddels vind je me ook op Getekend Maastricht en zijn verschillende werken te bestellen op karennijst.werkaandemuur.nl/nl. Eind 2022 heb ik de webwinkel kunstopmaatshop.nl gelanceerd waar je ook werk van anderen kunt vinden. En misschien zie ik je ook op Instagram?

0 reacties

Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *